Polska wersja English version Deutsch Version
666 688 866

Co oznaczają piszczące hamulce?

Zazwyczaj, gdy słyszy się przeraźliwy pisk podczas hamowania, nasuwa się na myśl, że w samochodzie ślizgają się namoknięte paski. Tymczasem dźwięki z układu hamulcowego mogą oznaczać również inne niespodzianki. Mogą je wydawać zarówno klocki hamulcowe, tarcze oraz zaciski. Wynikać mogą z gorszej jakości mechanizmów, stopnia ich zużycia, przegrzania czy poważnego uszkodzenia. Warto więc wybrać się do serwisu już przy pierwszych piskach.

Kiedy mogą piszczeć klocki hamulcowe?

Na rynku jest kilka rodzajów klocków hamulcowych. Najciszej działają klocki ceramiczne, nieco głośniejsze są klocki z półmetali, a najgłośniej pracuję te, które zrobione są z metalu lub żeliwa, wykorzystywane najczęściej w samochodach sportowych. Klocki metaliczne znoszą wyższe temperatury i zanim odpowiednio się rozgrzeją, mogą hałasować, co w tym wypadku jest sprawą przejściową i należącą do normalnych.
Jeśli klocki były niedawno wymieniane, najlepiej sprawdzić ich mocowania. Być może dociśnięcie i dokręcenie luzów poprawi ich pracę.
Jeśli jednak klocki hamulcowe piszczą już rozgrzane, powinna być sprawdzona ich czystość. Może wystarczy tylko oczyścić je z błota i nasmarować, aby ponownie zaczęły działać. W innym wypadku klocki muszą być wymienione. Dźwięki mogą bowiem oznaczać zużycie się ich wykładziny, a to znacznie zmniejsza bezpieczeństwo jazdy.

Czy zawsze trzeba wymieniać klocki hamulcowe?

Oczywiście uszkodzone czy starte klocki zawsze trzeba wymienić! Od ich jakości zależy bezpieczeństwo jazdy. Ponadto uszkodzone i niewymienione klocki mogą uszkodzić tarcze hamulcowe, a to już pociąga za sobą trudniejsze i kosztowniejsze naprawy.
Jeśli jednak klocki są dobre, producenci namawiają do zakładania nakładek antywibracyjnych lub używania pasty montażowej nanoszonej na płytkę nośną klocków hamulcowych, w miejscu styku klocka z tłokiem lub obudową zacisku.

Kiedy mogą piszczeć tarcze hamulcowe?

Jeśli klocki hamulcowe uszkodzą tarcze, tarcza może się przegrzewać i obkładać twardym osadem z cementytu, który znacznie zmniejsza efektywność pracy hamulców. Ponadto tarcz hamulcowa może piszczeć, jeśli została uszkodzona, wyszczerbiona i wykrzywiona, chociażby podczas zakładania. Piszczą również tarcze zardzewiałe lub o za małym styku z klockami hamulcowymi.

Kiedy piszczą bębny?

Co prawda, na rynku jest coraz mniej samochodów z hamulcami bębnowymi, ale jeśli taki zacznie piszczeć, warto zaopatrzyć się w zestaw naprawczy, który usunie najczęstszą przyczynę hałasowania tego typu układu hamulcowego, czyli rdzę.
Hamulce bębnowe mogą jednak hałasować również, jeśli są źle wykorzystywane, gdy zrobiono je z niskiej jakości materiałów, spadło ciśnienie w układzie hamulcowym, źle działa ABS lub samoczynny korektor hamowania na tylnej osi albo zostały uszkodzone zawory hamulcowe lub sterujące, albo jeśli cylinderek hamulcowy jest nieszczelny. Poza tym hamulec bębnowy może być po prostu zużyty.
Praktycznie w każdym przypadku hamulce bębnowe warto jak najszybciej skontrolować i najlepiej oddać w ręce mechanika.

Z hamulcami nie ma zabawy!

Nawet jeśli jesteś pewien, że znasz przyczynę piszczenia hamulców, jeśli nie są to elementy nowe, które trzeba „dotrzeć”, zawsze zgłoś się do serwisu. Samodzielna praca, o ile potrafisz ją skrupulatnie wykonać, nie będzie na tyle kompleksowa i wyprzedzająca ewentualne zdarzenia, abyś mógł długo czuć się bezpiecznie w swoim aucie. Jeśli w którymś momencie, w najlepszym wypadku, nie chcesz wylądować na lawecie, wyprzedź wydarzenia, które najpewniej Cię czekają.

Jeśli czujesz że dalsza jazda może być niebezpieczna zadzwoń po nas a my zawieziemy Twoje auto do sprawdzonego warsztatu.