Polska wersja English version Deutsch Version
666 688 866

Przodek Mercedesa?

Tak się składa, że mamy w Płocku imprezę cykliczną “Mercedesem po Wiśle”, tak się składa, że generalnie lubimy i cenimy Mercedesy, i tak się składa, że pierwszy samochód na świecie był bezpośrednim przodkiem Mercedesa. A było to tak…

Niejaki Carl Benz, niemiecki konstruktor, inżynier i wynalazca, opracował w Mannhaim, w 1885 roku, pierwszy pojazd mechaniczny. Opatentował go w 1886 roku, 29 stycznia, pisząc we wniosku oznaczonym przez Niemiecki Urząd Patentowy numerem DRP 37435: “(…) konstrukcja służy głównie do zastosowań (…) takich jak transport od jednego do czterech pasażerów”. Dokument ten dziś jest jednym z najważniejszych dokumentów świata, porównywalnym w swym znaczeniu do Biblii Gutenberga czy Magna Carta. Sam pojazd skonstruowany przez Benza można dziś zobaczyć w Stuttgarcie, w Muzeum Mercedes-Benz. Obok stoi maszyna skonstruowana niezależnie przez Gottlieba Daimlera w tym samym czasie.

patent-motorwagen_nr-1_benz_2

Benz swój pojazd zbudował na bazie specjalnie zaprojektowanego podwozia, umieszczając na nim poziomo jednocylindrowy, czterosuwowy silnik. Miał on pojemność skokową 954 ccm, maksymalną moc 0,55kW/0,75KM, 400 obr./min, osiągał prędkość 16 km/h. Pierwsza jazda tego trzykołowego pojazdu samobieżnego zakończyła się zderzeniem ze ścianą.

Tymczasem Daimler, przy pomocy Wilhelma Maybacha, pracował równolegle nad ulepszeniem silnika spalinowego Augusta Otto, a w 1883 roku opatentował szybkoobrotowy silnik spalinowy, który stał się jednostką napędową pojazdu jednośladowego zaprezentowanego szerszej publiczności w 1885 roku.

Przydatność pojazdu Benza udowodniła jego żona, która postanowiła, bez zgody i wiedzy męża (ach, te kobiety!), wybrać się w podróż do odległego o 80 kilometrów od Mannhaim, Pforzheim. Uparta kobieta zabrała w podróż synów, Eugena i Richarda i dopięła swego. W paliwo zaopatrywała się w aptekach napotykanych po drodze, a po swojej wyprawie mogła przedstawić mężowi listę zastrzeżeń i rzeczy do poprawy w pojeździe. Dzięki temu Benz zastosował tzw. niski bieg, który umożliwił pokonywanie pojazdem wzniesień. Tak więc, mili Panowie, jeśli sądzicie, że motoryzacja od wieków jest męską dziedziną, to nieco się mylicie. To Bertha Benz przecierała szlaki rajdowych wypraw.

Firmy Benza i Daimlera rozwijały się niezależnie, o ile jednak Benz skupił się na pracach nad samochodem, wypuszczając w 1893 roku model Benz Viktoria, a w 1894 roku model Velo, który jako pierwszy stał się samochodem produkowanym … hm…seryjnie, lub, umówmy się na bardziej właściwe słowo, produkowanym na skalę przemysłową. No, a w 1895 roku Benz wyprodukował autobus. Daimler z kolei, razem z Maybachem flirtowali z napędem do sterowców, produkowali łodzie i samochody, opracowywali nowe projekty, konstruując pierwszą na świecie czterobiegową skrzynię biegów czy czterocylindrową jednostkę napędową. ich pierwsze auto świat ujrzał w 1897 roku. Był to model Phoenix.

Kilka lat później połączyli swoje siły, swoje umiejętności, tworząc najbardziej znaną dziś markę samochodów na świecie, czyli Mercedesa. Auta, które kojarzy się z klasą, luksusem, bezawaryjnością, wygodą i urodą.