Polska wersja English version Deutsch Version
666 688 866

Dwumasowe koło – podstawowe informacje

Dwumasowe koło zamachowe to dziś element ponad 75% aut produkowanych na rynek europejski. Wokół niego narosło sporo niedopowiedzeń i mitów. Podpowiadamy, jak należy je prawidło użytkować i serwisować.

Wykorzystanie dwumasy zostało wymuszone rozwojem technologicznym współczesnych samochodów, między innymi przez rozwój stopnia skomplikowania przekładni zmian biegów,  z coraz większą liczą przełożeń, zmianę stosowanych w produkcji materiałów na lżejsze, a także dążeniem do zmniejszenia emisji spalin. Koło dwumasowe powala na wykorzystanie mniejszej prędkości obrotowej na wysokich biegach, co cieszy miłośników oszczędnej jazdy, ale ma też minusy, jakimi są między innymi nadmierne obciążenie silnika oraz układu przeniesienia napędu.

Ekstremalne przeciążenia

Koło dwumasowe jest więc narażone na ekstremalne przeciążenia, co należy równoważyć właściwym użytkowaniem, w tym prawidłowym wykorzystaniem prędkości obrotowej na poszczególnych biegach.  Zdecydowanie nie powinieneś jeździć na zbyt niskich obrotach, ruszać z dwójki, dławiąc silnik, czy wręcz przeciwnie, długo jeździć ekstremalnie, gdy sprzęgło pracuje w poślizgu.  Taka jazda to zabójstwo dla koła dwumasowego, w którym dochodzi do uszkodzeń łożysk czy zmiany konsystencji smaru tłumiącego na bardziej stałą, czego efektem jest praca prowadnicy, sprężyny talerzowej i sprężyny tłumika bez odpowiedniego smarowania. Usłyszysz to na pewno, gdyż z układu zaczynają dochodzić dziwne hałasy i towarzyszące im  wibracje.

Stan techniczny jednostki napędowej też ma negatywny wpływ na dwumasowe koło zamachowe

Negatywny wpływ na dwumasowe koło zamachowe mają: nieregularna praca układu zapłonowego, wtryskowego, nierówna kompensacja w poszczególnych cylindrach. Zły stan silnika powoduje powstawanie większych drgań, przenoszonych na dwumasowe koło zamachowe. Dlatego też przy wymianie tego elementu zaleca się przeprowadzanie testów statycznych i dynamicznych poszczególnych bloków pomiarowych silnika.  Dlatego też  wymianą tego elementu powinien zająć się profesjonalny serwis samochodowy.

Przy okazji wizyty w warsztacie i wymianie sprzęgła

Należy też pamiętać, aby, przy okazji innych napraw, zwłaszcza podczas wymiany sprzęgła, nie myć koła dwumasowego za pomocą myjki ciśnieniowej, chemicznych środków czyszczących  lub oczyszczać sprężonym powietrzem z kompresora. Jeśli woda, pyl cierny czy rozpuszczalnik chemiczny dostanie się do środka, doprowadzi do szybkiego zużycia lub zatarcia elementu. Powierzchnie masy wtórnej czyści się czystą szmatką, używając środka do odtłuszczania tarcz hamulcowych. Przy okazji mechanik powinien upewnić się, że wszystkie kołki dystansujące są całe, nie wykrzywione i na swoim miejscu.

Charakterystyczny dla uszkodzenia dwumasowego koła zamachowego jest dźwięk

Uszkodzenie dwumasowego koła zamachowego charakteryzuje się hałasem, klekotaniem, terkotaniem, występującym już na biegu jałowym, a jego poziom i natężenie zwiększa się wraz z wysprzęglaniem. Przed demontażem, mechanik powinien skontrolować stan silnika, łożyskowanie skrzyni, napinacze pasków, uchwyty układu wydechowego. Dokładne sprawdzenie koła zamachowego można wykona tylko na specjalistycznym stanowisku, w zwykłym warsztacie kontrola ma charakter bardziej prowizoryczny, odbywający się na zasadzie oględzin słuchowych i wzrokowych.
Pamiętaj też, że po drugiej wymianie sprzęgła zachodzi absolutna konieczność wymiany dwumasowego koła zamachowego.